Jak to všechno začalo...
Nápad založit na Mělníku dětské rádio, které by vysílali samotné děti vyrostl v hlavě zakladatele Martina Beníška. Samotný začátek oddaloval pouze z časových důvodů a technických neznalostí věci. Nakonec se rozhodle dne 18.10. 2016 udělat nábor dětí a prostě začít. Budoucí rádio dostalo prozatím pracovní název Dětské rádio Mělník. Věková hranice pro děti byla stanovena mezi 10-ti až 15-ti lety.
Po dohodě s kulturním domem vylepil na vývěsních tabulích po městě letáčky a ve stanovený termín udělal 1. nábor dětí do rádia. Přišly 4 děti. Druhý den po náboru byla první schůzka členů rádia v prostorách divadelního klubu Nového divadla Mělník (pod jehož hlavičkou rádio funguje), kde se domluvilo co by chtěli děti vysílat, kdo, kdy a co připraví a postupně se začalo natáčet pro první vysílání.
První vysílání bylo plánované na 1.11. 2016. Protože nebyly ale příspěvky ještě připravené, bylo odloženo o týden. Vysílání mělo být odvysílané pouze z dříve pořízených záznamů jako předtočené vysílání. Protože jsme přípravu v termínu nestihli, bylo naše vysílání už od prvního vysílané s živými moderacemi. Vysílalo se pomocí programu Mixlr, který umožňoval vysílat 1 hodinu vysílání bezplatně. Aby bylo kde naše vysílání prezentovat, založili jsme na stránkách Webnode.cz internetovou stránku našeho rádia.
8.11. v 18:00 proběhlo první vysílání nového dětského internetového rádia, které vysílali ze svých příspěvků sami děti. První scénář pro vysílání poskládal z jejich příspěvků zatím ještě Martin. Protože se nám nepodařilo sehnat vlastní prostory pro rádio a divadelní klub Nového divadla Mělník, kde byly schůzky rádia nemá internetové připojení byli jsme moc rádi, že nám prostory pro vysílání propůjčili v kavárně a antikvariátu Želví doupě, kde bylo kvůli našemu vysílání předčasně zavřeno.
... a dále pokračovalo...
Na následujících schůzkách jsme se bavili o tom jak správně připravit a namluvit text, co bychom rádi do vysílání zařadili, zavedli jsme rubriky a začali vymýšlet první spolupráce s podporovateli a sponzory.
Mezi prvními byl mimo jiné kulturní dům, který nám hned od začátku nabídl možnost bezplatného vstupu na veškeré pro děti určené akce. Dále se nám podařilo oslovit nakladatelství Albatros Media, které nám do dnes poskytuje nové knížky k recenzím a o tyto pak mají možnost ve vysíláních posluchači soutěžit. Dalším sponzorem našeho rádia byla firma IdentCore, která nám zdarma vyrobila první reklamní předměty - ve tmě svítící silikonové náramky s logem našeho rádia.
Do Vánoc 2016 jsme odvysílali v nepravidelných intrvalech 4 vysílání. Doposud nepadl žádný nový název pro rádio a tak nám hlavička DRM (Dětské rádio Mělník) stále zůstává.
Na kraji nového roku se podařilo domluvit pro naše rádio bezplatnou roční licenci s firmou prodávající software pro rádia. Bohužel provoz tohoto programu vyžaduje technické vybavení, které nemáme a dosud se nám nepodařilo uskutečnit schůzku se zástupcem firmy abychom program mohli začít používat. Tato nabídka tedy zůstala prozatím nevyužita.
Tím hlavním, co mjsme v novém roce (2017) udělali bylo, že jsme si stanovili plán na celý zbytek vysílání v tomto školním roce. Každý měsíc měl svůj úkol, kterého jsme měli dosáhnout. Například v lednu jsme měli udělat 2. nábor dětí do rádia aby nás bylo víc a stíhali jsme připravovat vysílání v pravidelnějších intervalech. Od února nás tedy nakonec bylo 11 a tehdy jsme začali domlouvat s firmami Intergram a OSA licence na legální pouštění písniček v našem rádiu. Vše se nakonec podařilo a od března jsme začali vysílat v pravidelném týdenním intervalu. Abychom to stíhali připravovat, rozdělili jsme se do 2 skupin - později pojmenovaných jako Radiomenky a Lollipops.
V dalších měsících jsme začali hledat děti z dalších měst, které by s námi vysílaly a aby se znašeho mělnického rádia začalo stávat české dětské rádio. Tak s námi začali spolupracovat kluci z Kadaně. V dubnu nás překvapila firma Mixlr jejíž program pro vysílání jsme používali informací, že od května ruší bezplané licence a nám nastal problém. Naštěstí se nás zželelo jiné firmě nabízející podobný program a ti nám (prozatím) na rok poskytli jejich licenci na 3 hodinové vysílání v jejich programu Spreaker. Dále jsme se začali nově objevovat na programových materiálech MEKUC jako mediální partner.
V květnu jsme měli původně v plánu udělat veřejnou prezentaci našeho rádia na akci pracovně nazvané Den Dětského rádia Mělník. Tu jsme však nakonec z důvodu nejistoty v její zvládnutí z důvodu nedostatečných zkušeností zrušili. Tedy spíše jsme jinahradili za jinou. Holky si domluvily moderace na dětském dni ve Lhotce u Mělníka, která dopadla skvěle. Pro některé moderátorky to vlastně bylo již druhé vystoupení před živým publikem protože již v únoru moderovali pohádky na přehlídce Divadlo dětem v mělnickém kulturním domě.
O našem rádiu jste se mohli dočíst v iternetovém deníku Čti doma, v papírových novinách 5+1 a dále o nás vysílali v Českém rozhlase Region.
Před koncem první vysílací sezóny 2016 / 2017 jsme ještě sehnali dalšího sponzora - Audiotéka.cz - který nám bude od nové vysílací sezóny poskytovat do soutěží audioknížky. Pravděpodobně se spolupráce rozvine i více ale to nechi předjímat.
Od června také můžete potkat naše redaktory a redaktorky v nových tričkách a kšiltovkách s logem a QR kódem našeho dětského rádia.
A málem bych zapomněl ještě na jednu spolupráci, která se nám podařila. Informační centrum v Mělníku nás oslovilo v rámci přípravy nového dětského audioprůvodce Mělníkem zda bychom jim pomohli namluvit průvodce hlasy našich moderátorů. S radostí jsme souhlasili.
V první sezóně rádia jsme pro vás odvasílali celkem 23 vysílání a vy si je všechny můžete zpětně poslechnout ze záznamů buďto na našich stránkách nebo na stránkách Spreaker.com anebo na stránkách Mixcloud.com. Nově jsme také k poslechu a ke stažení jako podcast na iTunes. Všude pod názvem Dětské rádio Mělník.
A co bude dál? No, doufáme, že se nám podaří i nadále chystat pro naše posluchače zajímavý obsah, jak informace tak i soutěže o zajímavé ceny. Dále bychom rádi šířili povědomí o našem rádiu a zapojili také děti z dalších měst do našeho vysílání a snad se nám podaří sehnat si vlastní prostory a lepší technické vybavení. Pokud nám s čímkoli z toho můžete a chcete pomoci, neváhejte a ozvěte se nám do mailu: drm@atlas.cz